Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Patrick Bakker - WaarBenJij.nu Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Patrick Bakker - WaarBenJij.nu

Da Lat

Door: Pat

Blijf op de hoogte en volg Patrick

01 April 2013 | Vietnam, Ðà Lạt

Da Lat
Een provincie wat in de bergen ligt. Het wordt ook wel vergeleken met Oostenrijk, door de koelte, de vele bomen en natuurlijk de mooie bergen. Wij konden wel wat schaduw en koelte gebruiken, want het was zo heet in Vietnam! In Da Lat verbouwen ze ook de Vietnamese wijnen en de koffiebonen. Volgens kenners
een van de beste bonen ter wereld, maar wij vinden de Nescafe wel lekkerder haha!
In Da Lat gaan we een scooter huren en lekker het gebied verkennen, want dat moet erg mooi zijn en daar komen wij voor natuurlijk!

Dag 1#
Onze busreis naar Da Lat verliep precies volgens plan. Emil en mijn moeder stonden vroeg op om ons uit te zwaaien.. 06:15 was het he ? We kwamen in de middag aan in Da Lat. De weg naar Da Lat was erg mooi en het deed mij even denken aan de weg naar Pai in Thailand. Stijle hellingen en veel bochten!
We arriveerden al bij een hotel en ze hadden daar kamers vrij. Dus wij kijken en het was een gigantische kamer gewoon 6 persoons.. voor 9 dollar inclusief ontbijt!
Echt een koopje dus we namen hem! We rammelden van de honger en naast ons hotel zat een restaurantje. We hadden nog niet besteld of het eten was al klaar! Altijd handig als honger hebt. Het eten was prima en met een volle buik pakten we even een korte siesta in onze ruime kamer!

Toen we weer wakker werden wilden we even een indruk krijgen van de stad. Aangezien het met Oostenrijk vergeleken wordt raak je wel nieuwsgierig. Inderdaad de hellingen in de stad liegen er niet om, maar om nou te zeggen dat het op Oostenrijk leek...mmm ik weet het niet hoor!
Wel zijn er allemaal grote meren midden in de stad en geeft het wel een heeeel ander beeld in Vietnam, dus dat is wel cool!

We gingen even terug om ons op te frissen en het was alweer etenstijd. Fleur en ik waren allebei beetje grieperig door de airco dus we wilden gewoon ff in een lekker restaurantje zitten. We vonden een geschikte locatie en hebben lekker gegeten! We wilden beetje op tijd gaan slapen, want de volgende dag gingen we scooteren
en dan is het niet lekker als je grieperig bent!

Dag 2#
We hadden lekker ontbijt in onze hotel en een scooter tot onze beschikking. Jaa het moest een lekker dagje gaan worden met genoeg te zien. Na onze ontbijt zijn we op de scooter gepakt en gingen we een rondje rijden om een groot meer midden in de stad. Rondom dit meer zat een grote bloemenpark en dit was misschien wel de moeite waard.
Dus we stapten af, kochten een kaartje en vonden het park helemaaal niks! Oke er stonden wel een paar mooie bloemen en planten, maar niet spectaculair ofzo. DUs we deden ff snel een rondje en we gingen weer! Het doel was om vandaag naar een groot meer te gaan rijden wat iets buiten Da Lat ligt. Dit schijnt een van de mooiste meren van Vietnam te zijn
dus we waren opweg naar dat meer. Onderweg stopten we even voor een bakkie koffiee alleen de ober sprak voor geen meter Engels. Ik vroeg of hij mineraal water had en hij kwam met artisjokken thee terug, dus liep ik naar hem toe en moest ik het aanwijzen in de keuken wat ik bedoelde hahah!
Hij was wel vriendelijk gelukkig dus dat scheelt! Oke lekker bakkie zit erin en nu opweg naar het meer. Het was misschien maar 45 minuten rijden en we reden eigenlijk gelijk goed dankzij google maps! De weg erheen was erg mooi gewoon dwars door een bergenlandschap heen met hoge mooie bomen.. jaa schitterend!
We kwamen aan bij het meer.. en mijn mond viel wel even open van verbazing. Gewoon ineens zo een soort landschap in Vietnam.. Dit had inderdaad Zwitserland kunnen zijn. Een groot meer met een klein eilandje in het midden. De dauw lag een beetje over het vallei heen en je kon de bergtoppen net aan zien!! Langs het meer waren wat restaurantjes en daar
wilden we zeker gaan eten wanneer het lunchtijd zou worden. Eerst pakten we een rondje om het meer en kwamen grote villa's tegen deze stonden te koop.. dus als je nog wat geld kunt missen.. ik zou het kopen denk ik! Na halfuurtje rijden konden we niet meer verder, want daar was een olifanten kamp. We besloten niet naar binnen te gaan, omdat we
dit ook al een paar keer in Thailand hadden gedaan en gezien.

We reden weer terug en onze buikkies begonnen nu wel een beetje te rammelen. Dus we gingen ergens zitten langs het meer en lekker genieten van het uitzicht. We voelden ons echt even heel dicht bij de natuur. Het was er ook helemaal niet druken je kon de vogels horen fluiten. Ik bestelde wat vis met rijst en fleur gebakken rijst. Allebei de gerechten
waren erg lekker en spotgoedkoop. Ik geloof dat we iets van 3 euro kwijt waren inclusief bier. We waren helemaal in ons hummetje en besloten weer verder te rijden. We reden slechts 10 minuten gewoon zomaar een kant op en kwamen ineens een gigantisch tempelcomplex tegen.. Oke naja gaan we erin?? Oke laten we het maar doen want het was er erg druk met toeristen,
maar ook de Vietnamezen zelf bezochten deze tempels. Het was een bijzondere tempelcomplex, want het was een mix tussen boeddhisme en confucionisme (denken wij). De gebouwen waren erg mooi en er waren overal mooie planten te zien.. alleen zagen we ook een russisch gezin die luidruchtig waren, tegen bellen aan liepen te rammen en de moeder droeg een hotpants waar
je gewoon echt echt echt dr billen kon zien. We hebben met verbazing hiernaar gekeken.. beetje respect is niet mis in zo een complex maar okee iedereen moet zelf weten!

We gingen weer verder rijden en wilden verder de bergen in dus wij rijden rijden en ineens kwamen we op een snelweg.. mmm oke misschien moeten we maar terug dus wij terug rijden kwamen we ineens een rodelbaan tegen in een soort adventure park. Dat is een leuke afsluiter van onze tour dus we gingen naar binnen. Het rodelen kostte ook maar iets van 2 euro en we konden
samen in een bakkiee :). Dat ding ging nog behoorlijk hard en we hebben er een filmpje van gemaakt.. het filmpje is alleen een beetje droog geworden haha :P! Toen we beneden waren kon je een waterval zien en handboogschieten. Dus ik wilde wel ff schieten, maar helaas raakte ik niks en wonnen we geen fles wijn :(!

Na onze rodelavontuur besloten we terug te gaan naar Da Lat wat niet ver rijden was, want we wilden nog de crazy house zien. Dit is een bungalow/ huizencomplex.. geen flauw idee hoe ik het moet noemen, maar het waren kunstzinnige en alternatieve huisjes waar je ook in kon verblijven. Elke kamer had zijn eigen thema wat vooral met flora en fauna te maken had.
Echt heel bizar gebouwd ik heb nog nooit zoiets gezien. Wel erg knap van deze architecte om zoiets bizars te maken. Misschien was haar werk een kleeein beetje te vergelijken met het werk van Gaudi.

Onze dag zat erop en we tuften terug naar ons hotel. We fristen ons op en we wisten al in welk restaurant we wilden eten. Het was lastig om het restaurant te vinden, want we liepen een paar keer helemaal verkeerd, maar uiteindelijk kwamen wij er.
Dit restaurantje had allesss en ik had erg trek in iets Mexicaans. We waren de enige gasten in het restaurant en er was live muziek. Het was een hele goeie artiest. Hij speelde echt perfect gitaar en kon erg mooi zingen. We mochten nummers aanvragen en we vertelden hem dat ik ook een klein beetje gitaar kan spelen. Dus hij zei.. kom ook spelen! Er waren een paar gasten
ondertussen binnen gekomen in het restaurant en ik durfde eigenlijk niet zo goed.. naja goed uiteindelijk ging ik toch en speelden we het nr. Tears in heaven van Eric Clapton. We bestelden lekker glaasje wijn voor hem en hij ging lekker verder met spelen.
Toen hij klaar was vertelde hij dat hij verder gaat spelen in een barretje in de buurt. Het was daar wat groter, met meer mensen, meer instrumenten en als ik wilde mocht ik daar weer met hem spelen.
We rekende af met het restaurant.. het eten was er echt superrr lekker.. wel wat duurden dan normaal maar oke soms moet je jezelf verwennen!
We liepen naar dit barretje toe waar hij verder ging spelen als echte groupies. Er waren inderdaad wat meer mensen hier, maar hij speelde wel weer alleen. Hij speelde een paar setjes van nummers en in de pauze vroeg hij of ik weer met hem wilde spelen. We gingen nu weer tears in heaven spelen en wonderful tonight beide van Eric Clapton. Het laatste nummer kon ik eigenlijk
niet spelen en had ook geen akkoorden maar ik ging het gewoon proberen. Was wel cool om zo ineens gitaar te spelen met iemand die professioneel is.
We probeerden Fleur nog aan het zingen te krijgen, maar helaas wilde ze niet !! We liepen terug naar huis, want het was al laat. De volgende dag zouden we in de ochtend naar Saigon vertrekken dus het was wel slaappiee tijd.
Al met al was dit wel echt een superrrrrrrr geslaagde dag. Met spontane dingen die we tegen kwamen enzo.. jaa ik kijk nog steeds wel eens terug naar deze dag. Hier gaat het reizen om. Je pakt een scooter, gaat ergens heen en komt allemaal leuke dingen tegen!

Alright, dat was ons avontuur in Da Lat. Zelf vonden we de stad niet heeeel mooi en dat het vergeleken wordt met Oostenrijk dat is misschien een beetje gek. De omgeving is wel echt schitterend en al helemaal dat meer die was echt heeeeel mooi. Dat we al die onverwachte dingen tegen kwamen is ook natuurlijk erg leuk.
Dus jaa we hebben echt een leuke tijd gehad in Da Lat. Ook onze kamer was prima en echt dik die 9 dollar waard!!

Volgende verslag komt uit Saigon. Heb nog een hoop te tikken, want we zijn nu al in bijna een week in Cambodja hahah! Lovee youu all xxxx