Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Patrick Bakker - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Patrick Bakker - WaarBenJij.nu

Hoi An

Door: Pat

Blijf op de hoogte en volg Patrick

25 Maart 2013 | Vietnam, Hoi An

Alohaa jongens. Hoop dat alles goed met jullie gaat in onze koude kikkerlandje.. Zijn wij een keer weg.. is het zulk kut weer, maar zonder dollen we leven met jullie mee.
Hier een verslag van Hoi An. Misschien wel 1 van de mooiste steden in Vietnam. Je kan hier shoppen naar hartelust, want je kan gewoon allesssss op maat maken voor belachelijk lage prijzen.

Dag 1#
Het was een korte maar hete busrit van Hue naar Hoi An. Maar al met al prima busrit en we konden weer genieten van het Vietnamese verkeer wat echt gekkehuis is!
We hadden afgesproken om Hoi An op eigen houtje te verkennen. Dus boekten wij zelf onze eigen hotel en mijn moeder en Emil idem.
Fleur en ik hadden de mazzel dat de bus dichtbij onze hotel stopte dus het was maar een paar minuutjes lopen in die bloedhitte gelukkig. Mijn moeder en Emil moesten ff stukkie verder, maaaar zij hadden wel een 4 sterren hotel dus voor wat hoort wat of niet jongens ;)?

We werden vriendelijk ontvangen in ons hotel met direct de vraag of we iets op maat willen laten maken, want zijn zus is klerenmaakster.. naja mooi verhaal maar wij wilden ff opfrissen!
Toen we opgefrist waren huurden we een fiets en gingen we ff lekker uitwaaien op het strand wat 5km verder was.
Het strand was erggg mooi, maar wel koud.. oke niet zoals thuis, maar er stond een harde wind dus we bleven er maar kort en zijn toen weer teruggegaan.

De zon begon onder te gaan en het was tijd om het oude Unesco beschermde gedeelte van Hoi An te gaan verkennen wat ook weer erg dichtbij was.
Toen we er waren viel mijn mond open van verbazing. Echtt zoo ontzettend mooi! Overal van die mooie Chineze lampionnetjes weetjewel, de bruggen waren versierd met lampjes en dan met die kleine grachtjes door de stad heen.. schitterend echt erg mooi! Samen met Luang Prabang in Laos de mooiste steden die wij gezien hebben.
Onze buikje rommelde en het was tijd voor echt backpackers voedsel. We vonden een mooi plekje naast het water op straat.
Ik bestelde Cau Lau, de specialiteit van Hoi An en Fleur probeerde uit te leggen dat ze gestoomde rijst wilde, met omelet en kip. Met mijn Cau Lau was niks aan de hand en kostte maar 80 eurocent, oftewel 20.000 Dong. Maar Fleur haar rijst maaltijd was beeeetje verkeerd gegaan.
Ze kreeg gebakken rijst in plaats van gestoomde, geen omelet maar gebakken ei en ze had geen kip hahahah altijd lastig die taalbarriere, maar hee we hadden lekker gegeten voor misschien 3 euro + drank!

Mijn moeder belde of we ze even konden afspreken, want er was iets mis met de reis naar onze volgende bestemming Mui Ne. Dus we liepen naar het eettentje toe waar zij aan het eten waren. Alle treinen zaten vol naar Mui Ne en de enige optie was een slaapbus. Wij hadden hier wel ervaring mee, maarja voor mijn moeder en Emil was dit natuurlijk wel een flinke domper.
Want de treinen in Vietnam zijn gewoon echt erg goed.. en jaa met de slaapbus weet je nooit wat je krijgt. Mijn moeder is ook een beetje bang voor de bus, maar ze besloot om wat Valium te nemen en gewoon proberen in slaap te gaan vallen. Want ja we moeten toch naar Mui ne zien te komen!
We maakten in dit restaurantje nog wel echt iets grappigs mee, want we zaten bij een open raampje en allemaal verkopers kwamen steeds langs met allemaal spullen lekker irritant maar het hoort erbij.
Totdat er een Vietnamees vrouwtje met kleien fluitjes in allemaal dierenvormen kwam aanzetten. En ik kan dit nooit zo grappig schrijven als hoe het echt was. Maar ze begon eerst vet duivels te lachen zoo muwhahaa en begon als een gek op die fluitjes te blazen. Ze bleef maar roepen dat het happy hour was alles very cheap cheap cheap cheap! Ze had echt humor.
We probeerden haar beetje terug te rellen, maar ze had ons door en plaagde ons gewoon keihard terug!! Gewoon zo een aparte manier om toeristen te benaderen toch hahaha. Dus wij lagen helemaal gevouwen en najaa dan moet je wel kopen he!
Dus iedereen had 1 fluitje en ik had een mooie fluit in een paardenvorm. Ik moest in zijn poepert blazen om geluid te maken hahahaha hoe verzin je het he? Jaa echt een grappig moment je had erbij moeten zijn!

Daarna zijn we nog even wat gaan rondstruinen en uiteindelijk belandt in een barretje waar we lekker een paar mojito's gedronken hebben want het was happy hour. Het was al laat voor Vietnameze begrippen en we liepen terug naar onze hotels.
De jongens sliepen bij ons op de vloer bij de receptie en alle deuren waren al dicht. Dus we klopten aan.. iemand schrokte wakker, deed open met zijn baklap en wij liepen zachtjes naar binnen.. klaar om te slapen!

Dag 2#
Weer een nieuwe dag in het mooie Hoi An en vandaag gingen we shoppen en strand pakken. Maar eerst even ontbijten, want dat was inclusief.. wat een luxe! Dus met een lekker vol buikje moesten we onze kleding en schoenen doorpassen en het zag er allemaal goed uit!
Met een gerust gevoel konden we weer lekker strandje pakken en lekker ff relaxen.

In de avond weer bij onze straatrestaurant gegeten en weer onze kleding en schoenen doorgepast voor de laatste check.
We hebben even rondgelopen door de stad. We liepen een bruggetje over en ineens achter ons hoorden we keihard POK! Dus wij kijken en er viel vlak achter ons een joekel van een kever. We schrokken ons dood en een Vietnamees meisje die op de straat zag die zag het gebeuren. Dus wat doet ze.. ze pakt die kever op met haar handen (terwijl ze fruit verkocht ofzo haha) en gooit hem opnieuw
in de lucht en weer keihard POK! En ze begon keihard te lachen WHAHAHAHA.. echt hoor die mensen zijn helemaal leip hier! Toen we naar ons hotel wilden kwamen we ineens weer Emil en mijn moeder tegen.. naja zij zagen ons wat Emil liet Fleur goed schrikken toen we iets wilden kopen!

Dag 3#
Het was de check-out dag helaas, want ik vond Hoi An erg mooi. In de ochtend nog 1 keer kleding doorgepast en toen konden we het meenemen.
Vandaag hadden we afgesproken bij Emil en mijn moeder in het hotel, aangezien we daar ook opgepikt werden door de bus.
We hebben lekker gezwommen, hamburgertje gegeten en gewoon rustig aan gedaan.. totdat het ineens 18.00 was en de bus kwam.. Er werd ons een mooie bus beloofd met tweepersoonsbedden.. maar dit was echt een verschrikkelijke bus... so the story continues!

Hoi An was wel echt een geweldige stad en als ik ooit weer naar Vietnam zou gaan zou ik hier zekeeer weer heen gaan. Het was kleiner dan ik verwacht had, maar oke dat heeft ook wel weer wat toch?
Dankjullieeewel voor het lezen en salonnggg !!