Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Patrick Bakker - WaarBenJij.nu Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Patrick Bakker - WaarBenJij.nu

Ninh Binh

Door: Pat

Blijf op de hoogte en volg Patrick

19 Maart 2013 | Vietnam, Ninh Bình

Ninh Bin de Halong Bay op het land. Veel mensen kennen het niet en wij kregen het ook als aanrader van andere backpackers. Dus werd dit onze volgende stop!

Dag 1#
Onze grote vriend Chin uit Hanoi had onze reis naar Sapa en Halong Bay geregeld en zo ook een bus naar Ninh Bin. Het was dus tijd om nu echt afscheid te nemen van Hanoi!
De busrit naar Ninh Binh was uhh bijzonder. Het was maar een ritje van 2 uur en toch werden we opgehaald in een skraale slaapbus. En dit was een hele andere slaapbus dan die wij gewend waren dus dat was wel even omschakelen.
Naja het ritje was erg kort dus voordat je eindelijk je draai had gevonden in die verrotte ligbedjes was je er al.

Mijn moeder en Emiel hadden een hotel geboekt en we vonden een taxi chauffeur die ons erheen kon brengen. We kwamen aan bij het hotel en uhh het leek ons een mooi hotel maaaar.. het zat er stampvol met Chinezen en ze waren vooral in de karaoke bar bezig. Onze kamers waren opzich prima, maar entertainment was ver te zoeken.
We konden geen biertje niks kouds kopen! En in de mini-bar was alleen ijskoffie te vinden.. gelukkig hadden we nog onze rantsoenen bij ons en hebben we een potje geklaverjast onder het genot van een shotje rijstwijn.
Het was tijd om te gaan slapen, maar om 4 uur 's nachts werden we wakker gemaakt door onze Aziatische vrienden. Ze schreeuwden, renden en gilden op de gangen.. het waren echt bizarre geluiden dus ik wist niet goed of het wel mensen waren zeg maar, maarr ze hadden het blijkbaar laat gemaakt in de karaoke bar en dat mocht
iedereen horen! Dus ja dat was wel een beetje jammer.

Dag 2#
De volgende ochtend checkten we maar uit. We vonden het hotel niks. Er stonden allemaal kooien waar vogeltjes in zaten en deze vogeltjes eten ze op. Niet gewoon eenden enzo he, maar gewoon musjes en duiven! Tjaa je moet het maar willen eten! De receptioniste was wel erg behulpzaam en zij belden een aantal hotels voor ons om te vragen of er nog plek was en zij heeft treintickets voor ons gereserveerd!
We vonden op booking een prima guesthousje midden in de stad en dat leek ons wel een prima plekje om te blijven.
De mensen in het hotel waren erg lief en vriendelijk en ons kamertje was gewoon prima. We huurden direct scooters om naar Tam Coc te rijden, want daar staat Ninh Bin bekend! We hadden een map meegekregen van de stad, maar eenmaal op de scooter waren we de weg kwijt.. en maar goed ook want wat wij hadden gezien was wel erg mooi! Een lokaal dorpje waar de mensen nog aan het vissen waren en de buffels in het water lagen.
We waren weer op het juiste pad en nu wel onderweg naar Tam Coc. Zo een bootritje kan je natuurlijk niet eten op een lege maag dus eerst maar ff lunchen!
Na de lunch kochten we tickets.. maar helaas werden we hier afgezet. Emiel was er erg kwaad om, maarja het kan die mensen niks schelen dat ze geld jatten van toeristen. Naja afijn het was tijd om de boot in te gaan en te gaan genieten van het landschap. De bootjes gingen per 2 dus we zaten helaas niet met zijn 4en met elkaar. Het grappige is.. is dat ze peddelen met hun voeten! Heeel bizar, zo als alles in Azie is haha.
Het landschap was inderdaad wel echt mooi en groen. Het bootritje duurde dik een uur en toen we bijna weer aan meerden vroeg onze vriendelijke bootmevrouw om een tip.. GIV MEH MONEY! Zo sprak ze het ook ongeveer uit. Maar we negeerden het en liepen snel weg.
Daarna nog een oude pagoda gezien wat erg mooi was, aangezien hij binnen in rotsen gebouwd is.

Daarna gingen we weer terug naar onze hotel. Toen we aankwamen kregen we een verrassing.. 4 kaartjes voor een voetbalwedstrijd. Hoe lief is dat? De dames bleven liever in het hotel, maar Emiel en ik wilden het wel graag zien. Alleen was de 1e helft was wel al voorbij, maar 1 helft Vietnamees voetbal is ook wel genoeg hoor! Na een mooi plekje te hebben opgezocht konden we gaan genieten van het spektakel.
FC Nin Binh tegen Hanoi een echte kraker!!! En echt.. het niveau is ehh najaa anders! De keeper kon geen fatsoenlijke bal uittrappen en de spitsen wisten nog niet helemaal wat buitenspel inhield. In de 2e helft vielen er geen doelpunten, maar gelukkig won Nin Binh met 2-0! Dus iedereen kon tevreden naar huis.
Na de voetbalkraker was het etenstijd. Fleur en ik hadden wel echt trek in wat westers. Dus waarom niet naar een verkapte KFC? Najaa goed het eten smaakte niet zo als KFC helaas, maar het idee was er! Dus naja echt lekker hadden we niet gegeten, maar we zaten wel vol! Daarna struinde we nog wat rond in de stad en merkten wij op dat karaoke wel heeeel populair is in Vietnam!

Dag 3#
Vandaag zouden we naar een mooi nationaal park gaan. Waar we een grot konden bezoeken waar de eerste mensen leefden, een trekking door de rimboe konden maken en er was een grote primaten centrum. Dus reden genoeg om erheen te gaan.
We begonnen bij de grot en ik vond zelf deze niet zo spectaculair. Wel had je gewoon echt een zaklamp nodig want je zag niks. Maar er waren weinig sporen te vinden van de eerste mensen, aangezien ze alles in een museum hebben geplaatst. Dus dat was wel een beetje jammer..
Daarna gingen we lekker ff een stuk wandelen door de jungle. Het was een pittige wandelingen, maar wel door een geweldig mooi natuurlandschap. Er waren veel trappen en het was erg klammig. Dus het vereisde wel wat doorzettingsvermogen en conditie! Alleen waren de Vietnamezen zelf erg luid en daar heb ik me persoonlijk wel een beetje aan gestoord. Je komt om van de natuur te genieten, maar zij niet. Ze schreeuwden, muziek aan
en ze gooide alle rommel zo in de natuur.. Naja zelf weten ofzo?
Na onze wandeling waren we best wel kapot, maar er was weinig tijd want de apencentrum ging bijna dicht. Het apencentrum was wel erg bijzonder. Apen gezien die we nog nooooit eerder hadden gezien of van gehoord hadden. Ze werden goed verzorgd en ze proberen de apen te helpen, zodat ze op een dag weer terug de jungle in kunnen. Als dat niet gaat.. dan blijven ze gewoon lekker in het centrum. Dat is dus wel een mooi iets he voor de appiesss :)!
Al met al vond ik zelf de apen wel erg leuk en de wandeling was ook lekker. Dus we konden met een voldaan gevoel terug!

Misschien maar goed ook dat we kapot waren, want we gingen dezelfde avond weer de nachttrein in op weg naar onze volgende bestemming. We namen afscheid van de familie.. ze waren echt zo ontzettend lief en vooral de baby was erg schattig!
Ze brachten ons naar het treinstation en dat was het einde van onze bezoek aan Nin Binh.

Al met al vonden we Nin Binh wel leuk, maar niet heeeel bijzonder. Tam Coc is wel mooi om te zien, maar Fleur en ik hebben al zoveel mooie landschappen gezien dusjaa of het de moeite waard was. De voetbalwedstrijd was wel erg bijzonder en de lokale bevolking vond het ook bijzonder dat twee blanken naar zo een wedstrijd kwamen haha!
Tjaa al met al wel weer leuke dingen gedaan.

Volgende verslag komt uit Hue! Een oude keizerkoninkrijk van vroeger.

Salonggggggggg everybody tot het volgende verslag xx

• 19 Maart 2013 - 12:37

Cis:

Wel leuk om weer eens wat familie te zien denk ik. Jullie hebben al veel mooie dingen gezien en veel bijzonders gedaan. Er staat nog een hoop te wachten op jullie, waar eindigd de reis uiteindelijk?
    Geniet van iedere seconde lieverds, we denken aan jullie!!! X

• 20 Maart 2013 - 11:20

Marcel Bakker:

Nou dat waren wel weer verslagen zeg.
    En ook erg leuk dat jullie mam en haar vriend zijn wezen opzoeken al was het maar kort.
    En hoe gaat het daar verder alles nog naar wens en nog geen heimwee.
    In ieder geval hier is, en blijft het nog steeds koud.

Lieve luitjes succes weer verder met jullie volgende trip en let goed op elkaar

Dikke kussssssssssssssssssss Marcel

• 21 Maart 2013 - 23:12

Oma:

hoi schatten, wat is een eind lopen op z'n tijd ook lekker he,
    vooral als je daarna weer wat lekkers kunt eten en douchen.
    nog heel veel plezier jongens.