We've been there, and Don Det! - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Patrick Bakker - WaarBenJij.nu We've been there, and Don Det! - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Patrick Bakker - WaarBenJij.nu

We've been there, and Don Det!

Door: Pat

Blijf op de hoogte en volg Patrick

26 Februari 2013 | Laos, Don Det Tok

De tijd heeft hier stil gestaan.. mensen leven hier nog zoals vroeger. Mensen leven van het vissen en er wordt rijst verbouwd in de natte periodes. Verder zijn er geen auto's, tuktuks, geasfalteerde wegen en geen pinautomaat!!
4000 Islands is een gebied met allemaaal eilandjes midden in de Mekong rivier. In de natte periode worden sommige eilanden weggevaagd, omdat de rivier natuurlijk hoger staat.. en in de droge periode komen deze
eilandjes weer naar boven. Het zijn soort bounty eilanden, maar natuurlijk niet echt strand want je zit aan een rivier.
Het is er prachtig, maar we hadden gelezen dat het er heeel toeristisch is en vooral in het noorden van Don Det.. Dat moest een soort Salou zijn en daar hadden we niet zoveel zin in.. Dus wij wilden naar het zuiden van het eiland waar het nog allemaal traditioneel is. Goed korte intro over Don Det... theree we go!

Dag 1#
Oke onze trip vanuit Vientiane naar Don Det was gelukt. Het was niet zoals we verwacht hadden maar goed we waren er en dat telt!
We stonden te wachten op de haven van Don Khong wat nog aan het vaste land vast zit. Uiteindelijk kwam onze bootje en we gingen hier echt met 30/40 toeristen op.
In Nederland.. hadden we misschien met 12 mensen erop gemogen want het wasniet zo een groot bootje en we zaten bijna allemaal op elkaars schoot.. haha maar ach het is Laos!?
Het was een klein stukje varen naar Don Det en eigenlijk wisten wij al precies waar we heen wilden.. we wilden naar het zuiden van het eiland.
Wat een beetje jammer was..was dat we in het noorden van het eiland aankwamen.. en uhh naja zoals ik al zei.. de tijd heeft even stil gestaan in Don Det.
Dus geen auto's, geen geasfalteerde wegen en het enige wat je er kon huren waren fietsen en soms scooters.. Naja goed wij dus maar met de benenwagen lopen naar het zuiden.
Het was al middag dus het was echt conjooo heet en we hadden al een halfuur gelopen.. we realiseerden dat we pas een kwart van de afstand hadden afgelegd..
Don Det was dus ff groter dan wij dachten. We kwamen twee Amerikanen tegen een moeder en een zoon die samen reisden. Zij lieten ons een mooie bungalow zien wat ietsjee uit
het noorden lag dus beetje weg van de party scene.. maar ze zaten vol. Wij liepen verder en kwamen tot onze verbazing de verlossing tegen.. een Tuktuk! Wauw die konden wij wel echt goed gebruiken, want anders hadden
wij met onze tassen nog dik een uur moeten lopen. Wij in die tuktuk totdat er ineens een of andere rare yankee ons en die tuktuk chauffeur begon uit te schelden. Echt een mafkees hij riep iets van Boddhi Boddhi..
we weten nog steeds niet wat het betekend maar het klonk niet echt best. Ook zei hij dat wij dit eiland kapot maken blablabla najaa fuck hem want we moesten gewoon naar het zuiden gaan!
Na deze bizarre aanvaring met die man kwamen we dus in het zuiden terecht. Don Det grens aan een ander eiland Ban Don Khong. De Franzen hebben hier vroeger een brug
aangelegd en je kan dus van het ene eiland naar de andere.
Onze tuktuk vriend had ons verkeerd begrepen en zette ons af in Ban Don Khong. Naja opzich prima want hier was het ook nog allemaal ouderwets en erg mooi. We dronken
eerst ff een koude cola voordat we op zoek gingen naar een guesthouse. In de Lonely Planet stond dat dit eilandje best wel prijzig was en tjaa dat kan voor ons helaas niet.
Dus we liepen over de brug terug en direct aan de linkerkant vonden we een perfecte guesthouse. Hij heette Santiphap wat vrede betekent in het Laotiaans.
Prima prima bungalow.. uitzicht over de rivier en Ban Don Khong dus.. We hadden twee hangmatten op onze balkon om lekker te chillen en de bungalow was ruim en opzich schoon.
Na bijna 17 uur reizen wil je wel ff opfrissen dus dit deden we ook en gingen we ff eten in het restaurant van onze guesthouse.
De mensen hier waren erg lief en het eten was erg lekker.. Wat wel grappig was.. je moest alles wat je bestelde opschrijven in een schrift.. dus zij gingen ervan uit dat je alles eerlijk opschreef, omdat je pas
hoefde te betalen als je weg ging. Wel echt een bijzonder systeem want je kon gewoon dingen niet opschrijven, maarja waarom zou je?
Rond een uur of 5 liepen wij naar het noorden van het eiland, want we wilden daar eten. Het zuiden is lekker rustig.. maarja niet echt iets te doen. Dus we namen
een zaklamp mee..want in Don Det is er nog steeds niet altijd 24/7 stroom.
We kwamen in een leuk restaurantje waar we toen al eerder met die amerikanen waren geweest en gingen hier eten. Prima eten
alleen hadden we gewoon dik een uur gewacht op ons eten. In Laos gaat dat gewoon op die manier.. maarja in Nederland... dat kan bij ons gewoon echt niet toch haha.
De eigenaar kwam nog naar ons toe en vertelden dat hij nog wel een kamertje had. Wij kijken en wel echt een mooie kamer, met een leuke gezamenlijke balkon..
Alleenn de badkamer was gedeeld en die was vies en hij lag niet echt practisch. Je moest met een trap naar beneden.. in de open lucht, langs het restaurant en receptie en zo naar de badkamer..
Naja we dachten er even over na en liepen weer terug naar onze guesthouse..
Alleen was het pikkkeeee donker en er was niemand te bekennen op deze weg.. dus eigenlijk was het wel een beetje eng, maar gelukkig hadden we een zaklamp bij ons.

Dag 2#
We gingen eruit om te ontbijten en liepen de andere kant op van onze guesthouse. Want daar waren nog meer guesthouses en restaurants.
We gingen eten bij Mekong Dream. Dit scheen vroeger een restaurant te zijn geweest, maar sinds kort ook een guesthouse..Naja als het alleen een restaurant was moest het eten wel goed zijn toch?
En dat was het ook.. echt echt heel lekker gegeten hier. Hier huurden we ook fietsen, want we wilden het eiland een beetje verkennen.
We fietsten als eerste naar Ban Don Khong, omdat hier het meeste te zien is. Het was de bedoeling om naar een mooie waterval te gaan, maar we wisten niet echt waar we heen moesten.
Dus wij over de brug en immer geraden aus! Het was een saaie weg en ironisch genoeg heette deze weg ook the rocky shadeless road.. Naja dan weet je het al..
Inderdaad een behoorlijk bobbelige weg zonder schaduw. Na fftjes fietsen kwamen we in een ander klein dorpje aan in het zuiden van Ban Don Khong.
We waren bij een viewpoint en vanaf hier kon je Cambodja zien.. en misschieeen een glimp opvangen van de bedreigde Irawaddy dolfijnen.. helaas zagen we deze dolfijnen alleen niet, maar het uitzicht was wel erg mooi!
Na hier ff gezeten te hebben gingen we op zoek naar de waterval. We kwamen een Roemeen tegen die gelukkig de weg wist naar de waterval en naar een "strand". Dus wij woest verder fietsen in de zon en ineens kwamen we op
een soort strandje terecht. Het zand was gloeiend heet en er was niet echt plek om te liggen. Dus legden we onze handdoeken bij de rotsen en zagen Laotiaanse kindjes spelen met een groot stuk hout, soort vlot ofzo.
Heerlijk om die kindjes lekker plezier te zien maken en wij hebben zelf ook nog gezwommen. Gezellig nog een chippie met ze gegeten en toen gingen we weg.
We kochten nog een bananenmilkshake voordat we weggingen.. en toen we die op hadden waren Fleur haar slippers gejat hahaa. Ze had ze een beetje uit het zicht uitgedaan dus wij vragen of iemand die slippers hebt gezien..
en dan krijg je de magische woorden.. NO HAVE :P! Naja goed wij maar naar de waterval toe zonder slippers. En die waterval was echt waar stunning!!
Hele mooie grote waterval echt erg bijzonder! Misschien wel mooier dan die in Thailand!! Met een voldaan gevoel fietsten we naar huis..
gingen we ff ergens eten (dichterbij huis haha) en slaaptijd!

Dag 3#
Kort en krachtig, maar was gewoon een lekker chill dagje. Lekker in de hangmat gelegen, beetje geskyped, boekkie gelezen, gitaar gespeeld.. jaa was echt wel ff vakantie gevoel haha!
Dussee jaa enige wat we gedaan hebben was naar de zonsondergang op de brug gekeken en we zagen de lokale vissermannen hun vis binnen halen dus dat waren best wel mooie foto's zeg maar ;)!

Dag 4#
Na een uitrustdag hadden we wel echt zin gekregen om echt ff iets te gaan doen dus hadden we een kayak dagtour geboekt. Waarbij we dus naar de dolfijnen gingen en naar 2 watervallen. Ontbijt en lunch was allemaal inclusief dus
dat klinkt als een perfecte aanbod toch?
Wij naar het restaurant toe om te ontbijten.. zien we tot onze grote schrik de verschrikkelijke 5.. en jaa hoor ze zitten bij ons in de groep.. Tja die was echt zuur, want we wilden bijna het omboeken, maar oke we konden het proberen.
Na een best wel karige ontbijt gingen we de spullen pakken en begon ons kayak avontuur. Fleur en ik waren best wel een goed team en het verliep allemaal vrij makkelijk.
We meerden aan en liepen dik 45 minuten met onze spullen naar de eerste waterval alleen jammer genoeg hadden wij deze al eerder gezien. Toen liepen we via een paar rotsen naar beneden en dat was wel spannend.. want daar konden we gewoon zwemmen
aan de onderkant van de waterval. De stroming was er heel erg hard dus je moest je echt goed vasthouden aan de rotsen. Er was ook een soort "bubbelbad" idee.. en ik vond het wel een strak plan om daar lekker in te gaan liggen :)!
Na ons zwempleziertje moesten we weer proberen om omhoog te klimmen en was het etenstijd jamjaamm :)! We waren in een local dorpje en alle kindjes riepen maar verlegen Sabaideeeeeeee naar ons haha.
We kregen wat rijst met wat kip.. opzich prima, maar was een lekker goedkoop gerechtje dus. We kwamen erachter dat de jongens van de verschrikkelijke 5 opzich nog best wel aardig waren..
oke als ze dronken zijn en keihard beginnen te schreeuwen en te "zingen" is het minder maaar zo nuchter enzo waren ze best wel oke !
Na een volle buik ging ons kayak tour verder en dit keer gingen we naar de zeldzame Irawaddy dolfijnen die tegen de grens van Cambodja aan het vinden waren.
Het kayakken ging nog steeds lekker, maar het is best zwaar nog. We kwamen dus op de plek waar de dolfijnen moesten zijn.. alleen waren ze er nog niet.
Wij dachten weer gelijk aan Monkey Beach in Thailand dat we toen tot 3x aan toe geen apen hadden gezien. Iedereen moest heel stil zijn en na 15 minuten wachten kwamen ze ineens boven water. Ik heb opzich niks met dolfijnen.. jaa
vond flipper wel leuk enzo hoor..maar toch is het indrukwekkend om zo een beest 10 meter van je af te zien zwemmen. Fleur heeft ook een filmpje ervan kunnen opnemen dus dat is wel cool :)!
We moesten weer verder en opweg naar onze laatste stop.. de grootste waterval van Zuid-oost Azie, de naam ben ik ff vergeten sorry jongens :P!
We kwamen aan bij de waterval en hij was inderdaad echt groot! Geen niagara waterval, maar dat geluid van dat water damn echt hard zoveel kracht staat erop. Het is nu natuurlijk het droge seizoen, dus in het natte seizoen is het nog veel indrukwekkender.
Weer nam onze gids ons mee naar een zijpaadje en moesten we over gladde rotsen heen klimmen om bij een zwempoultje te komen. Wel lekker want het was zo heet dus zonder na te denken doken we er in lekker ff verkoelend!
Er was weer een watervalletje waar je onder kon liggen.. soort massage zeg maar en dat beviel me wel. Dus ik bleef lekker onder de waterval met mijn rug want jaa die hard werkende spieren moesten toch ff losgemaakt worden.
We gingen weer verder kayakken.. ik had ergens verteld dat er geen ATM's zijn op het eiland zelf dus moesten we daarvoor naar een ander eiland..
Het fijne was.. deze tour kwam langs dat eiland dus we konden eindelijk pinnen. We meerden ergens aan met alle kayakken.. en we gingen verder met de bus.. naja oke prima toch.
Maarrrrrrr er was een grote stijle zandheuvel en de bussen stonden aan de andere kant van de heuvel natuurlijk. Dus we moesten alle kayakken mee omhoog slepen en in de busjes doen.. iedereen was kapot van het kayakken en toen dit haha.
Naja de mannen waren lekker bezig en de dames zochten een lekker plekje in de schaduw. Toen we alles in de bussen hadden gedaan (waren soort tuktuks) wilden we een ander busje instappen.. maar dit was niet de bedoeling, want we moesten in de bussen stappen waar alle kayakken instonden.
We maakten nog grapjes van jaa stel je voor dat we tussen die kayakken gepropt worden.. en dat was ook echt zo .. bizar weer toch hahaha. Naja goed wij met zijn allen in dat busje en toen zijn we naar de ATM gereden.
Komen we aan bij de ATM was het er best wel druk, want jaa je moet toch aan je geld komen. DUs een meisje wilde gaan pinnen.. was ineens die ATM defect en had ze geen geld gekregen.
Fleur en ik hadden nog maar iets van 4 euro dus we zaten al grapjes te maken dat we maar zelf moesten gaan vissen enzo.. Dus iemand anders probeerde weer te pinnen..maar hij deed het weer niet!
Niemand durfde meer te pinnen, maarja ik bedoel.. met die 4 euro kom je nergens ook niet in Laos. Dus Fleur en ik proberen.. en jaaaa hoor hij deed het hahah wat een geluk.
Na ons ging iedereen pinnen en toen ging het gelukkig voor zover wij weten goed.
Met genoeg geld op zak reden we verder naar het busje en dachten we dat we met een boot terug naar Don Det gingen, want alle kayakken waren ingeladen.. maar helaaaaaas..
We moesten vanaf de haven naar Don Det kayakken.. wat nog dik 45 minuten was. Iedereen ging heeeeeeel langzaam, want we zaten er allemaal helemaal doorheen. Maar langzaam en zeker kwamen we er wel.
Na onze kayak avontuur moesten we alleen nog terugfietsen van noord naar zuid van het eiland voordat het donker werd.. want ja er is geen licht op het eiland. Maar we moesten ook alvast de bussen gaan boeken voor overmorgen, omdat we niet meer bij een travel agency kwamen.
Naja je kent Laos alles ging lekker langzaam natuurlijk.. dusssss het werd donker en wij moesten nog terug fietsen over die woeste weg heen!
Er zat niks anders op dus wij in het pikke donker fietsen, maar echt.. je zag HELEMAAL niks. Je moest ook langs het water fietsen en over kapotte bruggetjes enzo..
we hebben het uiteindelijk wel gered zonder te vallen of wat maar hoee hahaa. Altijd handig zo een zaklampje mee zal je denken.. ff vergeten dus :$.
We waren stuk van deze dag dus we gingen lekker eten en besloten om morgen een uber chill dag te houden voordat we weg gingen van het eiland.

Dag 5#
Uber chill dag.. gitaar spelen, slapen in de hangmat, lekker eten.. beetje rondgelopen nog..
Niet echt wat bijzonders gedaan lekker onze roes eruit geslapen!!

Dag 6#
Tijd om weg te gaan helaaas.. want don det was echt geweldig dikke aanrader!! Maarja aan alles komt een einde. We stonden vroeg op om onze spullen in te pakken en om te ontbijten.
We gingen nog 1 keer naar onze favoriete restaurant om een banana pancake te eten, want die was er echt te lekker!
Ook bestelde ik Laos koffie.. naja ik kan een goed kopje koffie waarderen, maar jezuss wat is dit ranzig!!!! Ze pleuren er van alles in.. suiker, tamarinde, melk en weet ik veel wat, maar mijn tanden waren gewoon ZWART van de koffie.
Fleur heeft er een mooie foto van genomen haha :)! We werden om half 11 opgehaald en we hadden nog dik een uur de tijd.. dus wij rustig teruglopen om nog ff in de hangmatten te liggen enzo..
Wat denk je.. staat onze taxi boot er PAKSE PAKSEEE (daar gingen we naar toe).. Shittt man normaal wacht je 233437483 uur op je eten.. en nu zijn ze dik een uur te vroeg. Naja we stapten in met onze spullen en zeiden onze lieve gastvrouwtje gedag.

Don Det was zooo lekker echt een eiland gevoel. Het mooie vonden wij is dat je best wel heel dicht bij de mensten staat. Je ziet ze vissen, leven, eten, de kinderen spelen en dat is sowieso al echt meer in Laos dan Thailand.
Ik vond de 4000 islands echt de moeite waard en qua massa toerisme viel het ons heeeel erg mee. Dus als je naar Laos gaat.. hier MOET je heen om echt lekker te chillen.

We gingen opweg naar Pakse, dit is de 2e grootste stad van Laos. Hiervandaan kan je alle kanten op. We zouden wel een trekking tour willen doen door de jungle heen en daar ook gaan slapen en dit kon je vanaf hier regelen.
Onze reis naar Pakse was wel oke.. wel op zijn Laos stijl met weer een bus die volgepropt wordt met allemaal tassen in het gangpad en weinig veiligheid enzo.. maar we leven nog!

Dit was hem weer.. raar idee dat we nog maar 2 maanden weg zijn en we jullie dan alweer zien! Ook daar kijken we stiekem wel naar uit hoor. Ook mijn moeder komt over 2 weken naar Vietnam dus dat brengt ons ook weer dichterbij onze koude kikkerlandje.
Dankjewell weer voor het lezen en we luffff joeee !!