Siem Reap en Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Patrick Bakker - WaarBenJij.nu Siem Reap en Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Patrick Bakker - WaarBenJij.nu

Siem Reap en Angkor Wat

Blijf op de hoogte en volg Patrick

22 April 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Een van de mooiste plekken om te zien in Cambodja is Angkor Wat, de Cambodjanen noemen het ook wel het 8e wereldwonder! Angkor Wat is natuurlijk erg bekend en als je dit niet hebt
gezien kan je ook niet echt zeggen dat je in Cambodja bent geweest! Wij verblijven bijna een week in Siem Raep, aangezien wij een lekker guesthousje hebben met zwembad.

Dag 1#
Sihanoukville - Siem Raep.. dat is een behoorlijke afstand dus er kwam weer een slaapbus aan te pas. En ik moet eerlijk zeggen.. we waren blij verrast met deze bus. Er waren ruime
soort twee persoonsbedden en opzich redelijk wat beenruimte. De bus was verder schoon en koel genoeg om lekker te gaan slapen. In de bus leerden wij twee Nederlanders kennen die
voor ons zaten.

De busreis was prima te doen.. dik 10 uur in de bus gezeten, maar we kwamen prima aan in Siem Reap. De jongens hadden nog geen guesthouse dus we zeiden dat deze guesthouse een zwembad had
en zij gingen ook die kant op.

Toen we aankwamen in onze guesthouse begon de grap. Ons kamertje was maar 5 euro per nacht en alles zou erbij inzitten. Dus dan heb ik het over ontbijt, airco,
tv, koelkast noem maar op.. maar nee helaas niet waar! Ten eerste hadden ze onze boeking niet eens binnen.. dus dat moest opgevraagd worden, en we kregen niet wat wij wilden. Ik had nog
met de manager gebeld en gezegd dat ik het hier helemaaaal niet mee eens ben en dat zij op hun site valse informatie gaven. Hij bleef het ontkennen.. naja a fijn wij kijken naar de kamer die we
dus wel konden krijgen.. en die was smerigg smerigg smerigg bleegghhh!! We hebben ondertussen wel wat vieze kamertjes gehad, maar deze was niet te doen. Het was niet schoon, overal schimmelplekken
op de muren en het plafond.. en de stankk die was pas echt ondragelijk. We kregen een ventilator en geen ontbijt. Nee dit konden wij niet accepteren en ik wilde maximaal maar 1 nacht in deze
bende blijven, want hier komen wij niet voor. Na heel wat commotie te hebben geschopt kregen we het toch voor elkaar... We kregen een kamer aan het zwembad die mooi ruim en schoon was. Wel ook
met ventilator maar hee perfect kamertje dit. Duss eind goed al goed.. zo zie je maar weer als je wat herrie schopt dat ze dan wel naar je willen luisteren!

Deze dag hebben we verder vrij weinig gedaan. Met onze landgenoten beetje in het zwembad gehangen en 's avonds beetje de stad verkent. Siem Reap zelf is ook een leuke stad met veel barretjes en
eetgelegenheden dus jaa hier konden we ons wel een tijd vermaken!

Dag 2#
Het zou vandaag een regenachtige dag worden hadden ze voorspeld.. dus nee het leek ons niet slim om naar Angor Wat te gaan. Wij kozen ervoor om gewoon lekker bij het zwembad te blijven hangen,
we hadden nog fietsen gehuurd en beetje rond gecrosst.. werd alleen te heet dus we kapten ermee :P. En voor de rest gewoon beetje rustig aan gedaan. Alvast ingelezen over Angor Wat, want de volgende
dag wilden wij hier wel echt graag heen. We zouden er vroeg uit gaan om de zonsopkomst te zien achter de tempels.. dus dat wordt 04:30 de volgende dag opstaan oh oh...

Dag 3#
Jaaa Angkor Wat dag en onze dag begon al om 04:30! We hadden besloten om erheen te fietsen.. en erheen is 8km en in het park zelf fiets je nog eens zo een 12km rond. Jaa wel aardig sportief dagje dus.
We hadden de dag daarvoor al een klein ontbijtje gehaald, omdat natuurlijk niks open was.

We huurden de fietsen en crossten naar Angkor Wat. Ik weet niet of het echt 8km was.. maar het leek een eeuwigheid te duren!
Gelukkig waren de temperaturen nog prima te doen zo vroeg in de ochtend dus was het allemaal nog wel lekker. Onderweg zagen we 100000 tuktuks voorbij scheuren en we wisten dat het een druk ochtendje zou worden
in Angkor Wat.

TOen we aankwamen moesten we eerst tickets kopen.. en die krengen zijn verdomd duur gewoon 20 dollar per persoon (alleen buitenlanders dan). Oke naja pittig, maar hee Angkor is het wel waard! Vanaf de ticketverkoop
was het weer een dik stuk fietsen.. hier hadden we niet op gerekend en het begon al beetje licht te worden. Dus wij snel doorfietsen en vanaf ver af zag je de Angkor Wat tempels al liggen gewoon 1 woord voor: Schitterend!

We parkeerden onze bikes en gingen naar binnen. Het was 1 mensenmassa en iedereen was klaar om de zonsopkomst te zien.. naa dik halfuur wachten werden we teleurgesteld! Het was te bewolkt en de zonsopkomst was toch niet heel
erg mooi, maar het was het proberen waard. We gingen naar binnen en ze waren druk bezig met het renoveren van het gebouw. Angkor Wat is een gigantisch groot gebied met gebouwen uit de oude Khmer rijk. Het zijn hele indrukwekkende
gebouwen en tempels. De Khmer Rouge heeft alleen een aantal verwoest.. stelletje eikels! Maar de belangrijksten waren nog prima in stand.

Angkor Wat zelf is al gigantisch, want ze bouwen deze tempels in lagen. Op muurschilderingen kon je grote veldslagen zien die ze hadden gewonnen en in het midden van dit gebouw staat hoogst waarschijnlijk een mausoleum van een oude koning.
Dit weten ze alleen nog niet heel zeker en het wordt nog steeds onderzocht! We hebben ruim een uur of langer hier rondgelopen en jaa we waren wel onder de indruk.

We pakten weer ons fietsje en gingen door naar de andere Angkor tempels. Nu was Angkor Thom aan de beurt. Dit is wel 4x zo groot als Angkor Wat, alleen Angkor Thom was een stad en ik meen de oude hoofdstad. Binnen Angkor Thom waren er nog meer
mooie tempels en bibliotheken die opzich nog redelijk mooi waren.. Het werd steeds heter en heter. We begonnen toch spijt te krijgen dat we met de fiets waren.. wel lekker gezond, maar niet met 40 graden op je hoofd! Maar weee wilden nog maar 1 tempel zien
en dan was het klaar.

We kwamen aan bij de laatste tempel.. de naam van deze ben ik kwijt, maar wij vonden dit de mooiste. Hier is ook o.a. de film Tomb Raider opgenomen met Angelina Jolie.. je weet wel! Deze tempel was erg bijzonder, want hij lag midden in de jungle en het vetste
nog waren de bomen! Deze bomen groeiden dwars door de stenen heen. Sommige bomen groeiden op de oude muren of er dwars doorheen.. Heeel bijzonder gezicht. Helaas heeft de Khmer Rouge alleen deze tempel bijna helemaal kapot gemaakt.. dus het was gewoon een oude ruine.
Maar met die bomen erbij.. jaa heel vet om te zien en daar hebben we ook mooie foto's van genomen.

Okee onze Angkor Toer zat erop.. en Fleur en ik waren allebei stuk..maar shit we moesten nog dik 14/15km terugfietsen in de bloedhitte..maar we hadden een masterplan! Niet ver van onze guesthouse zat een KFC met een prima airco. Dus dat was de plek waar we heen
moesten voor een beetje verkoeling. Na dik een uur fietsen kwamen we veilig aan in de KFC.. en hebben we de rest van de dag helemaaal NIKS gedaan!

Dag 4/5/6/7
Het Khmer nieuwjaar begint bijna.. en die leipo's hier vieren niet 1 dag nieuwjaar nee gewoon gelijk 4 dagn hahaha. Sommige delen van Cambodja zelfs de hele maand?? Eigenlijk is het feest zelf niet heel bijzonder, alles gaat gewoon vroeger dicht en de Cambodjanen
drinken en drinken. Veel gaan terug naar hun geboortedorp om het met hun familie te vieren, maar er zijn niet echt spetterende feesten ofzo. Wat ze wel in sommige gebieden doen is mensen nat gooien! Maar dat was in Siem Reap niet zo.

Vanwege het nieuwe jaar stond de stad op zijn kop. Alles ging vroeger dicht en het mooiste is nog.. we wilden de 14e naar Thailand toe. Maaar het is Khmer nieuwjaar en dat verhaal ging dus niet door whaha want er rijden geen bussen. Alleen
vervoer door het binnenland is beschikbaar, maar wel voor dubbele prijzen! Dusjaa.. dat wordt nog maar een aantal dagen lekker bij het zwembad chillen en beetje niksen (niet dat het erg is, want zijn toch onze laatste 2 weken).

Vanwege het Khmer nieuwjaar wordt je overal uitgenodigd om wat te komen drinken en de jongens van het hotel vroegen ook aan ons of we wat biertjes met ze wilden drinken. Fleur was alleen helemaaaal niet lekker dus die ging naar bed. Ik wilde wel even een biertje
met de mannen doen.. En die jongens zijn echt snel lam whaha. Ze drinken al hun bier met ijs.. en zelfs na 4/5 van deze biertjes zijn ze helemaal lam! Een van die gasten kotste bijna het hele zwembad onder en na wat seafood en 2 biertjes ging ik terug naar Fleur
om te kijken hoe het ging. Fleur was helemaaal niet lekker en dat is wel echt zwaar klote. Misschien had ze wel de zwaarste hoofdpijn aanval ooit.. dus het enige wat we konden doen was slapen en hopen dat de andere dagen het beter zou gaan.

We hadden onze guesthouse tot de 14e geboekt en we vroegen of wij langer konden blijven, want we konden het land niet uit. Khmer nieuwjaar stopt pas de 17e. Helaas moesten we de kamer uit en moesten wij ook weg uit Siem Reap. Dus de volgende en eindbestemming wordt
Batombang. De 4e grootste stad van Cambodja wat erg bekend is om zijn bamboe trein.. jaa hier wilden wij wel een ritje in maken!

Okee iedereen dit was Siem Reap. Jaa wel echt een leuk stadje en als je een zwembadje hebt enzo kan je je er best prima wat meer dagen redden. Het was natuurlijk wel echt een toeristen stad, want om de Angkor tempels te verkennen moet je wel hier verblijven. Onze
guesthouse was al met al prima.. we hadden een valse start, maar de mensen waren er erg aardig en maakte elke dag een beetje de kamer schoon wat ook prettig is! De Angkor Wat tempels zelf waren erg indrukwekkend.. Gewoon een ongelovelijk gek idee dat ze dit zoveel
honderden jaren geleden ooittt hebben gebouwd!? Wel had ik er meer van verwacht, maar misschien komt het omdat wij hier erg naar uitkeken. We wisten van tevoren al dat het mooi zou gaan worden.. dus jaa het was opzich een beetje droog, maar nog steeds echt magisch!

Okee volgende en laatste stop op naar Batombang!

• 23 April 2013 - 11:06

Hans En Anne-Marie Happy2:

Hoi Pat en Fleur, na zo'n reis door Azie stel je je normen wel wat bij maar het moet niet te gek worden hè.
    Jeetje wat een smerige kamer beschrijf je daar.
    Jullie reizen dus nog steeds door Azie ,hoelang nog?
    Wij hebben na Thailand, 2,5 maand door Australie getrokken . Natuurlijk heel anders dan Azie maar ook fantastisch.
    De 13e weer in Bangkok aangekomen waar we dus het Thaise Nieuwjaar konden mee vieren.
    Het was een heel spektakel, kleddernat gespoten en onze gezichten met klei ingesmeerd.iedereen liep daar met grote waterpistolen en kanonnen.
    De 15e waren we weer terug in Holland waar de kou ons overviel en ik dus na vier dagen Nederlnd met een stevige griep in bed lig.
    Heeft het voordeel dat ik nu eens wat van jullie verslagen ga doorlezen.
    Nog een hele mooie tijd daar en het ws leuk jullie in Ayuthaya ontmoet te hebben.

• 24 April 2013 - 08:38

Hans Eggerding:

Hoi Pat, je schrijft en vlot weg. Wij kennen elkaar nog van Ayutthaya, alweer lang geleden. Inmiddels zijn wij weer thus in het toch nog wel kille NL, na 10 weken Australië gedaan te hebben.
    Ik blijf jullie verslagen lezen, want wie weet wat er voor ons nog van komt. We hebben in ieder geval ook de smaak te pakken.
    Het gaat jullie goed, blijf genieten en we horen wel weer van julie.
    Hans Eggerding

• 24 April 2013 - 08:40

Hans E.:

woordje vergeten,zie ik.
    Je schrijft heel leuk en vlot weg.