Gekke Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Patrick Bakker - WaarBenJij.nu Gekke Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Patrick Bakker - WaarBenJij.nu

Gekke Vietnam

Door: Pat

Blijf op de hoogte en volg Patrick

11 Maart 2013 | Vietnam, Hanoi

We hebben onze reis overleefd van Laos naar Vietnam en we hebben zeker geen spijt dat we gevlogen zijn! Ook zou mijn moeder met haar vriend (Emiel) naar Vietnam komen en gaan wij een tijdje met elkaar reizen
dus dat is natuurlijk erg spannend en dit brengt ons ook weer dichterbij thuis.
Vietnam is een super mooi land met veel highlights en er zijn genoeg stranden om lekker te chillen. Duss dat klinkt als een mooi land toch?

Dag 1#
Onze vlucht naar Hanoi was prima.. Het was lang wachten want we waren al om 7 uur 's ochtends in Vientiane (Laos) en onze vlucht ging pas om 21.00. Het was maar 40 minuten vliegen dus dat is natuurlijk peanuts!
We moesten fftjes wachten op onze tassen, maar gelukkig kwamen ze goed aan. We hadden echt honger dus we hoopten op een MacDonalds ofzo.. slecht he?! Maar Vietnam is communistisch dus dit was er niet. Wel was er een ander
hamburgertentje waar we gingen eten. Dus wij bestellen en we waren allebei best wel moe natuurlijk van de lange busreis en het wachten. We bestelden allebei een chickenburger en wat denk je wat ze doen? Ze halen zo
een bord met voorgebakken patat en hamburger uit de vitrine, pleuren het een minuutje in de magnetron en voila daar is je maaltijd.. Het was niet lekker en nog duur ook dus we hadden allebei de pest erin, maar goed we waren
te moe om er iets van te zeggen dus we hebben het maar braaf opgegeten.
Daarna een taxi geregeld. Het schijnt dat je hier zwaar afgezet wordt door taxichauffeurs en dat ze je op een verkeerde plek afzetten. Dus regelden wij een taxi bij de tourist information voor 30 dollar! Behoorlijk prijzig, maar dan
weet je zeker dat je goed aankomt. Het was tenslotte avond en we hadden geen zin in spelletjes.
Het eerste wat ons opviel.. was het verkeer! Chaos Chaos Chaos.. Dan ben je in Bangkok geweest wat ook heftig is, maar Vietnam is veel erger! Overal toeters, rare inhaal manoevres en 1000000000 scootertjes die als gekken rijden.
Gelukkig reed onze taxichauffeur rustig naar onze hotel die we vooraf hadden geboekt.

Eenmaal aangekomen bij ons hotel wisten we niet wat ons te wachten stond. We hadden het van tevoren geboekt en de foto's zagen er te mooi uit om waar te zijn.. je weet wat ze dan zeggen he!?
We hebben 5 dollar betaald en zouden 2 nachten blijven, want daarna zouden we met mijn moeder en Emiel ergens anders verblijven in Hanoi.. een stuk luxer!
Onze hotel was prima! Het was schoon, groot, flatscreen tv, warme douche, airco.. het rook een beetje merkwaardig, maar het was misschien wel een van onze beste boekingen tot nu toe. Dus dat was een gigantische meevaller, want we kregen
dus wel wat er stond ook al was de prijs eigenlijk veel te laag.

Dag 2#
We werden wakker getoeterd en we wisten weer dat we in Hanoi waren.. wat een gekkehuis op straat zeg haha!
We gingen een beetje struinen in Hanoi en alvast de stad verkennen zodat we als gidsen konden fungeren. Hanoi is echt een bijzondere stad. Veel smalle straatjes, heel veel verkeer, maar wel met pleinen en veel water.
Dus we hebben prima een stuk gewandeld en al een paar plekjes bekeken waar we heen konden gaan als we met zijn allen waren.
's Avonds wilden we een pizzatje eten, maar we konden niet echt een goeie pizzeria vinden.. dus vonden we ineens een bakkertje. Ze hadden echt super lekkere broodjes en ook pizza broodjes. Dus hebben we heeeel veel broodjes ingeslagen,
drinken gekocht en 's avonds lekker in onze hotelkamer gechillt. we hadden Amerikaanse en een paar westerse zenders dus hebben we weer is een keer televisie gekeken!
Toen ff onze tassen ingepakt, want de volgende nacht checken we alweer uit, omdat we moeders gingen ophalen :)!

Dag 3#
We pakten onze spullen en checken uit onze hotel. We gingen weer naar het bakkertje toe om daar even wat te eten en daarna naar het vliegveld. Dit keer kozen we om een shuttle busje te nemen van Vietnam Airlines.. deze was maar 4 dollar per persoon.
Dus we begonnen te rijden en onze chauffeur in 1 woord was gewoon woest!! Hij scheurde door rood heen, schepte bijna een paar scooters, slingerde van links en naar rechts en was opzich wel van het spookrijden. Gelukkig had Fleur haar wagenziek pilletje
ingenomen dus had ze het niet meegekregen.. maar mijn haren stonden rechterover eind, want het was echt een spannende rit!
Toen we aankwamen op het vliegveld was het vliegtuig net geland dus dat was perfecte timing. Ook mijn moeder en Emiel moesten lang wachten op onze koffer, maar daar waren ze dan!! We waren blij ze te zien en ik had zelfs beetje kriebels in mijn buik van
de spanning voordat ze kwamen! We werden opgehaald door een taxi van het hotel waar we verbleven dus dat was wel echt relaxt. Emiel en mijn moeder moesten natuurlijk wennen aan het weer.. want jaa Nederland was goed koud en hier is het ineens 30 graden.
Voor mij en Fleur heeft Hanoi echt een lekkere temperatuur, beter dan in Laos, maar voor hun was het wel ff schakelen. We wisselden natuurlijk verhalen uit en al snel kwamen Emiel en mijn moeder erachter dat ze in een hele andere wereld waren.
Dit was natuurlijk ook leuk voor ons.. wij zijn al een tijdje weg dus je hebt niet meer echt dat je dingen bizar of raar vindt. Maar voor hen was alles nieuw dus dan ga je toch beseffen dat het allemaal echt bijzonder is wat je ziet en wat er om je heen gebeurd.
Onze chauffeur spaarde ons en reed gelukkig rustig. Toen we inchecken in ons hotel, Tu Linh Palace 2 werden we heeeel hartelijk ontvangen, maar dan ook echt heeeel hartelijk. We werden bijna geknuffeld bij binnenkomst hahaa stelletje mafkezen.
We gingen naar boven om even een kijke te nemen in onze kamers.. En jaa onze kamers waren wel echt mooi. Behoorlijk verschil tussen een 5 dollar kamer en een duurdere kamer. Het was heel mooi schoon, prima bed, perfecte douche, koelkast.. jaa vrij luxe allemaal
en al helemaal voor ons!
We bleven ff paar uurtjes in onze kamer om even bij te komen en op te frissen en daarna gingen we Hanoi in. We gingen er gelijk voor.. aten in een "restaurant" waar Emiel nog vrienden maakte met een Amerikaan haha :P (NOT) en in ons eten zaten haren etc.
Wij waren het wel gewend, maar Emiel en mijn moeder hadden er andere gevoelens bij.. dus dat werd wel voortaan in een restaurant eten wat natuurlijk prima is!
Na onze heerlijke maaltijd zijn we op straat gaan zitten met een biertje, want zo doen ze dat hier. Ze zitten op een of andere 10 cm hoge plastic stoeltje op straat en dan lekker biertje drinken. Duss we deden gewoon lekker met de locals mee en namen ook ff een drankje.
Toen kwamen we een avond markt tegen en zijn we deze ff op gegaan. We zagen een leuk balkonnetje dus we wilden wel even een bakje koffie. We waren al gewaarschuwd in Laos dat de koffie in Vietnam best wel vies is, maarja je kan altijd proberen toch?
En inderdad de koffie was gewoon niet te doen.. Hij was koud en de smaak bleeehh!! Nee geeen Vietnamese koffie meer voor ons. We spoelden het weg met een Caipirinha en zijn toen terug gegaan naar het hotel.
Emiel en mijn moeder waren best wel moe na zo een lange reis wat natuurlijk begrijpelijk is..en jaa jullie kennen ons.. ff lekker liggen in bed enzo is voor ons geen probleem zeg maar!

Dag 4#
We stonden op liepen met slaperige oogjes naar beneden en konden lekker ontbijten in het hotel! Wat relaxt zeg, normaal moesten Fleur en ik als hongerige beesten de straat op..op zoek naar iets eten dus dit was wel erg makkelijk voor ons.
Het eten in het hotel is prima.. niet super veel keuze, maar wel gewoon echt lekker! We gingen vandaag een wandeltour maken door Hanoi. Er stond een leuke route in de Lonely Planet en deze gingen wij ook uitproberen.
We startte bij het Hoan Kiem Lake. Een grote vijver/meer midden in Hanoi. Volgens legende zwemt er hier een schildpad die een gouden zwaard heeft afgepakt van een soldaat om een oorlog te beeindigen. Mooi verhaal dus!
Bij dit meer is er ook een tempel ter ere aan deze schildpad, maar ook voor het geloof. En het was inderdaad een mooi tempeltje. Het was geen boeddhistische tempel, dus voor Fleur en mij ook leuk om andere religies hier te zien.
Daarna gingen we de smalle gekke straatjes in van Hanoi. We passeerden een paar tempels, mooie gebouwen en heel veel scooters.
We kregen wel een beetje trek dus we hebben erg lekker gegeten in een restaurantje. We zaten weer op een balkonnetje dus het was een leuk plekje! En het eten was ff stukke beter dan de dag daarvoor. Na het eten gingen we vol moed verder en kwamen we bij de grootste markt van Hanoi
terecht.. En wat voor een markt. Je kon er levende vissen kopen die ter plekke dood gemept werden en verkocht (dit hebben we ook zelf gezien). Er liepen kippen rond, heeel veel brommertjes.. kortom gewoon een bende! Maar wel bijzonder om zoveel chaos te zien voor Emiel en mijn moeder.
Dus wij lekker struinen door de markt heen.. zagen nog een paar zielige beestjes die ze verkochten en na een paar uur.. waren we de weg een beetje kwijt. We hadden geeen idee meer waar we vandaan kwamen dus zijn we met een mooie omweg terug naar het hotel gegaan om ons op te frissen.

In de avond hebben we lekker een hapje gegeten en hebben we weer op een balkonnetje wat gedronken en genoten van het uitzicht met als hoogtepunt het gekke verkeer van Hanoi!!

Dag 5#
Bij het ontbijt hebben we een trip naar Halong Bay geboekten een trip naar Sapa. We kregen dit cadeau van mijn moeder en Emiel wat natuurlijk een erg mooi cadeau is. Want we wilden dit zelf ook wel doen, maar in Halong Bay bleven we op een boot slapen.. dit zouden wij niet doen, want dat was gewoon te duur!
En in Sapa zouden we in een homestay verblijven.. zeg maar bij echte locals thuis.. ook dit was te duur. Dus we kregen 2 unieke ervaringen cadeau!!
Maaaar eerst nog een dagje Hanoi voordat we bijzondere ervaringen gingen opdoen. Vandaag gingen we een stukje historie opsnuiven en vooral over de vele oorlogen die Vietnam heeft meegemaakt.
We begonnen in een gevangenis museum. Waar vele Amerikanen vast hebben gezeten. Het was wel grappig want volgens de verhalen die daar stonden waren ze heeeel erg goed voor de Amerikanen, maar dat was niet bepaald zo! Het was wel indrukwekkend om zo een gevangenis te zien. We hebben ook een guillotine gezien,
waar de Fransen de koppen van Vietnamezen afhakten als ze protesteerde tegen het Franse regime in de 20e eeuw.. Jaa Vietnam heeft nare dingen doorgemaakt.
De volgende stop was the war museum. Een groot museum met oude gevechtsvliegtuigen, tanks en vele verhalen over de glorie momenten van Vietnam. Ik kreeg wel bewondering voor de Vietnamezen! Ze hadden weinig wapens, maar zo een sterk hart, want soldaten, maar ook burgers vochten tegen de Franse bezetting
en tegen de Amerikanen. Natuurlijk kennen we allemaal de verhalen van de Vietcong strijders, maar zo waren er nog meer verhalen over veldslagen die ze gewonnen hadden.
Jaa de mensen in Vietnam zijn trots op hun land en dit is nog steeds te merken.

Na onze leerzame les over de historie van Vietnam gingen we 's avonds iets heeeeeeeel anders doen. We gingen naar de waterpoppen theater. Dit is echte oude Vietnamese amusement en leuk om te zien.
De show begon.. en het enige wat ik erover kan zeggen is.. wat een droog gebeuren hahaha! Ik vond het hilarisch. Een groot water bassin, waar ze dan met poppen een dansje in doen op oude Aziatische muziek.. ongecontroleerde bewegingen van die poppetjes hahaha jaaa echt heel droog.
Wel knap hoor, want er werd gewoon live bij gezongen en muziek gespeeld, maar die poppen tjaa leuk om 1x te zien, maar niet 2x!
We gaven onze kaken even wat ontspanning en hebben nog ff een biertje gedaan in een cafetje waar we uiteraard weer op een balkonnetje na te zaten genieten van de dag met veel historie.. en uhh amusement!
Daarna gingen we slapen, want de volgende dag gingen we overnachten in Halong Bay en daar moesten we wel fit voor zijn natuurlijk!!